گزارش سیگر در مورد کمک‌ها نقدی و غیر نقدی به افغانستان در دوسال

19 اسد 1402

IMG-20230810-WA0153.jpg

بازرس ویژه آمریکا برای باز سازی افغانستان در  گزارش تازه‌ی گفته‌است که ‌آمریکا در دوسال گذشته ۲.۳۵ میلیارد دالر به افغانستان کمک کرده‌است. بازرس ویژه ایالات متحده هم‌چنان افزوده‌است که بانک مرکزی افغانستان استقلالیت ندارد و اداره طالبان در کمک‌های بشری دخالت می‌کند. به گفته‌ی سیگر کمک‌های ایالات محتده امریکا در آینده نیز ادامه خواهد یافت.

در گزارش سیگر آمده است:"سیگر نه می‌تواند ضمانت کند که کمک‌های ایالات متحده آمریکا به دست ‌مردم نیازمند افغانستان رسیده و به دست طالبان نه می‌رسد. با حضور نداشتن ایالات متحده در افغانستان بیش‌تر کمک‌های مالی فعلی برای افغانستان، از طریق سازمان ملل متحد یا نهادهای مددرسان دیگر صورت می‌گیرد."

در این میان، اداره طالبان دخالت در روند توزیع کمک‌های بشر دوستانه و عدم استقالیت بانک مرکزی را رد می‌کند.

در بخشی از گزارش سیگر آمده‌است که بانک مرکزی افغانستان در اداره طالبان از استقلالیت کافی برخوردار نیست. بر بنیاد این گزارش، تلاش‌ها برای مبارزه در برابر پول شویی و تأمین مالی هراس افگنی از سوی بانک مرکزی موفق نبوده‌است؛ اما بانک مرکزی افغانستان این گزارش سیگر را رد می‌کند.

این در حالی‌ست، که پیش از این وزارت خارجه ایالات متحده احتمال دسترسی اداره طالبان به کمک‌های بشری را رد کرده و گفته بود که این کمک‌ها به نفع طالبان نیست.

تبسم خالقی

خبرگزاری‌پگاه-PagahNews#