فاطمه جامی، تکواندوکار مهاجر افغانستان، نایب قهرمان مسابقات شد

16 اسد 1402

jam.jpg

فاطمه جامی، تکواندوکار مهاجر افغانستان که از ایران با هم‌کاری سازمان‌ ملل در رقابت‌های تکواندوی آزاد ترکیه شرکت کرده‌است، پس از پیروزی مقابل تکواندوکاران آذربایجان و ترکیه، به دیدار نهایی راه پیدا کرد. وی در فاینل برابر ورزش‌کار دیگر ترکیه شکست خورد و نایب قهرمان مسابقات شد.

 

فاطمه جامی، در بخش نونهالان در رده قدی ١٧١ سانتی‌متر با حریفانش رقابت کرد، او ابتدا حریفی از آذربایجان و سپس در مسابقات بعدی تکواندوکار ترکیه را از راهش برداشت؛ اما در دیدار نهایی برابر تکواندوکار دیگر ترکیه باخت و مدال نقره را کسب کرد.

گفتنی‌ست که، فاطمه جامی در شهر کاشان، ولایت اصفهان ایران به دنیا آمده و در آن‌جا وارد دنیای ورزش شد؛ اما به عنوان یک‌کودک مهاجر می‌توانست تنها در رقابت‌هایی که بین محل‌ها برگزار می‌شد، شرکت کند. وی صاحب چندین مدال طلا و نقره شد که ثبت فدراسیون نگردید و به دلیل این‌که بتواند دست آوردهایش را ثبت فدراسیون کند به تهران رفت و آن‌جا بیش‌تر از ۱۰مدال طلا در رقابت‌های نونهالان گرفت که ثبت فدراسیون شده‌است.

هم‌چنان، با این‌که لقب "پر افتخارترین دختر مهاجر ورزش‌کار" را گرفته بود، بازهم اجازه نداشت به تیم ملی وارد شود، فاطمه گفت: «من نمی‌توانستم رسما در مسابقات کشوری و منطقه‌ای اشتراک کنم، چون من و پدرم اقامت قانونی نداشته‌ایم و فقط مادرم داشت. سپس به وزارت خارجه ایران مراجعه کرده‌ایم و آنان از طریق اداره اتباع به من کارت اقامت موقت داده‌اند.»

با این حال، با سقوط جمهوری اسلامی افغانستان و آمدن طالبان، فاطمه گفت:«در ایران، کشوری که در آن به دنیا آمده‌ام هیچ هویتی ندارم و نمی‌توانم به نامش رقابت کنم. در وطنم افغانستان نیز کسانی حاکم شده‌اند که زنان را به عنوان انسان قبول ندارند، چه برسد به ورزش‌کاری که می‌تواند افتخار آفرینی کند.»

هلال جامی، پدر فاطمه گفت: «این دختر استعداد خاصی دارد در هر رقابت با انگیزه خاصی مبارزه می‌کند و می‌تواند افتخارات بزرگی را کسب کند. من به عنوان یک استاد رشته کاراته، در وجود او یک‌قهرمان را می‌بینم.»

عبدالقیوم سلیمانی، سرپرست سفارت افغانستان در تهران، گفت:«فاطمه جان تنها استعدادی نیست که به خاطر مهاجرت و یا این‌که والدینش اقامت قانونی نداشته‌اند، بروز توان‌مندی و استعدادش با مشکلاتی مواجه‌است. مهاجران با استعداد زیادی هستند که در وضعی مشابه قرار دارند و به ما مراجعه می‌کنند.»

وی نیز می‌افزاید که سفارت‌ها بودجه مشخص برای حمایت از استعدادهای ورزشی افغان در خارج از کشور ندارند و آن‌ها با امکان‌های شخصی خود و بعضی دوستان‌‌شان تلاش می‌کنند تا حدی که توان دارند به این افراد کمک کنند، که آن‌ها بتوانند حداقل روزنه‌ی امید به آینده داشته باشند.

و این در حالی‌ست که، در مسابقات بین‌المللی تکواندوی آزاد ترکیه که در شهر انقره در حال برگزاری‌ست، ١٤٢٩‌ورزش‌کار از ٤٨کشور جهان حضور دارند و سه ورزش‌کار پسر نیز به نمایندگی از ورزش‌کاران افغانستان در این رقابت‌ها شرکت کرده‌اند.

صغرا هاشمی

خبر‌گزاری‌پگاه-PagahNews#