درخواست باز کردن دانش‌گاه‌ها به روی دختران

16 اسد 1402

IMG-20230807-WA0027.jpg

شماری از استادان دانش‌گاه در ننگرهار  در دیدار با سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله طالبان از وی خواسته‌اند که دروازه‌ های آموزش و تحصیل را که این گروه بنام اسلام بسته کرده‌اند، به‌روی دختران باز کنند.

دفتر مطبوعاتی ریاست معارف طالبان در ننگرهار روز یک‌شنبه، ۱۵ اسد، با نشر اعلامیه‌ای گفته‌است که روز گذشته استادان دانش‌گاه، علمای دین و بزرگان قومی این ولایت با وزیر داخله طالبان دیدار کرده‌اند. از سوی دیگر استادان و بزرگان محل در این دیدار از حقانی خواسته‌اند که درهای تحصیل و آموزش را به‌روی دختران باز کرده و بیش‌تر از این از نام اسلام استفاده نکنند.

احمد طارق کمال، رئیس دانش‌گاه خصوصی خراسان در این ولایت گفته که افغانستان یک جامعه کامل اسلامی است و طالبان نباید به این بهانه درهای تحصیل را به‌روی دختران ببنده‌اند.

در همین حال، سراج‌الدین حقانی به استادان دانش‌گاه گفته‌است که رهبری این گروه زمینه را برای حل این مشکل فراهم خواهد کرد.

این در حالی‌ست که، طالبان پس از تسلط دوباره‌شان بر افغانستان، دروازه‌های مکتاب بالاتر از صنف ششم را به‌روی دختران بسته کرده‌اند. سال گذشته به فرمان رهبر این گروه، دختران از رفتن به دانش‌گاه نیز منع شده‌اند. به‌رغم واکنش‌های داخلی و بین‌المللی، طالبان تاکنون اقدامی به بازگشایی مکاتب دخترانه و دانشگاه‌ها نکرده‌اند.

ندا اخگر

خبرگزاری‌پگاه-PagahNews#