پناهجویان افغان در پاکستان از آزار و اذیت پولیس به ستوه آمده‌اند

16 اسد 1402

IMG-20230807-WA0020.jpg

مقام‌های پاکستانی گفته‌اند که بعد از سقوط نظام جمهوری با ورد طالبان در ماه اسد، سال۱۴۰۰خورشیدی در کابل ۷۵۰هزار پناهجو افغان به پاکستان رفته بوده‌اند که تاحالا به کشور شان برنگشته‌اند.

یکی از پناهجویان به نام مستعار محمد حسین می‌گوید که آزارواذیت پناهجویان افغان در پاکستان به یک رویه معمول تبدیل شده‌است‌.

مقام‌های حکومت، در مرز مشترک با پاکستان می‌گویند:« پولیس با آزار و اذیت به بهانه‌های مختلف از افغان‌ها پول دریافت می‌کنند. هم‌چنان، شماری از بیماران و مسافران در مرز تورخم از آزارواذیت و گرفتن پول  به بهانه‌های گوناگون از سوی پولیس پاکستان شکایت می‌کنند.

آن‌ها به رسانه‌ها گفته‌اند که باوجود که مدرک قانونی دارند؛ اما هیچ سهولتی فراهم نیست و زنان و کودکان با مشکلات روبه‌رو اند.

مسافرین افغان تاکید می‌کنند که مشکلات در مرز پاکستان  سال‌ها است که ادامه دارد. با این حال مسافران به ویژه بیماران که در پاکستان هستند از حکومت طالبان می‌خواهند  که این مشکل را حل کرده و یک راه حل دایمی برای آنها جستجو کنند.

در این حال سفارت افغانستان در اسلام آباد تحت کنترول حکومت طالبان در رشته تویتی گفته‌اند که آزارواذیت و بازداشت افغان‌ها در پاکستان بالای روابط این دوکشور تاثیر منفی به بار می‌آورد.

روند اسکان مجدد افغان‌های در معرض خطر در کشورهای غربی نیز از سوی مقامات پاکستان با تاخیرهای جدی روبه‌رو هستند.

شماری از کشورها آمریکا، آلمان و کانادا تعهد کرده‌اند که افغان‌های در معرض خطر را که موفق می‌شوند، به پاکستان بروند، بپذیریم؛ اما پناهجویان افغان  شامل این برنامه  به سازمان عفو بین الملل گفته‌اند که روند ثبت درخواست‌های خود به کمیسار عالی سازمان ملل متحد در پاکستان  و یا تمدید ویزه پاکستان  با مشکلات روبه رو اند. به گفته معاوین بخش آسیای جنوبی  عفو بین المللی جهانی نتوانسته حفاظت موثر به افغان‌ها فراهم کند. این سازمان از از کمیساریای عالی سازمان ملل در پاکستان خواست تا روند ثبت درخواستی‌ها و روند اسکان مجدد افغان‌ها سریعتر عمل کند، آزارواذیت و بازداشت خودسرانه  مهاجرین افغان در این کشور به را گونه فوری متوقف کند.

این درحالی‌ست که، پناهجویان افغان در پاکستان به سازمان عفو بین الملل گفته‌اند که نگرانی‌های جدی از آزارواذیت پولیس پاکستان دارند و برای پیش‌برد کارهای خود مجبورشده‌اند که رشوه بدهند‌.

مهریه حیدری

خبر گزاری‌پگاه-PagahNews#