شیوع بیماری تب کنگو؛ هیالوما در کمین است

15 اسد 1402

IMG-20230806-WA0046.jpg

سازمان صحی جهان (WHO)، در گزارشی که به روز سه شنبه, ۱۸ اسد, به نشر رساند، از افزایش بیماری تب کنگو در کنار بیماری‌های سرخکان و اسهال ابکی در کشور خبر داده‌است.

بر بنیاد این گزارش از تاریخ ۱ تا ۷ اسد سال جاری ۱۰ مورد جدید مبتلا به این بیماری ثبت شده که در میان آنان ۲ نفر جان خود را از دست داده‌است.

در نموداری که از سوی این سازمان به نشر رسید، شمار ارقام نهایی از شروع سال جاری تا حالا ۷۱۵ مورد و مرگ و میر ناشی از آن به ۷۵ مورد می‌رسد.

صرف نظر از آن‌چه گفته شد، تب کنگو یک بیماری حاد تب دار و خون ریزی دهنده‎است که به علت ایجاد اختلال در خون، سبب کبودی در قسمت‌های مختلف بدن و خون ریزی شدید بینی می‌شود.

این بیماری عفونی بار اول در دهه ۴۰ میلادی شناسایی شده، که ناقل اصلی آن کنه ای بنام (هیالوما) می باشد. این حشره بعد از آلوده کردن حیواناتی از قبیل گاو، گوسفند، بز، خرگوش، موش و شتر مرغ از طریق تماس به انسان منتقل می‌شود. با شروع فصل گرما این بیماری تشدید یافته و علایم آن تب، سردردی، بدن دردی، حالت تهوع و درد معده می‌باشد. در موارد شدید تر خون ریزی بینی را نیز به همراه دارد. قابل ذکر است که اشخاص شاغل در کشتارگاه‌ها و قصابی‌ها بیش‌تر در معرض این بیماری قرار دارند.

گفتنی‌ست که, تا هنوز داروی برای تداوی این بیماری ساخته نشده‌؛ اما برای وقایه بهتر است نکات صحی از جمله پوشیدن لباس محافظتی، استفاده از مواد کیمیایی برای از بین بردن کنه و استفاده از دست کش‌ها هنگام دست زدن به حیوانات مراعات شود. 

یلدا آز

خبرگزاری‌پگاه-PagahNews#