طالبان «مانع تحصیل دختران بالای ۱۰ سال» در شماری از ولایت‌ها شده‌اند

15 اسد 1402

IMG-20230806-WA0044.jpg

منابع محلی از برخی ولایت‌های افغانستان گزارش داده‌اند که مسوولان محلی حکومت طالبان به موسسه‌های آموزشی و مدرسه‌های  توصیه می‌کنند که اجازه ندهند دختران بالاتر از ۱۰ ساله در کلاس‌های مدارس ابتدایی شرکت کنند.

منبع که نخواست اسمی از آن گرفته شود، می‌گوید که در ولایت غزنی، مسوولان "وزارت معارف" به مدیران مکتب‌ها و صنف‌های آموزشی کوتاه مدت گفته‌اند: «دختران بالای ‍۱۰ ساله اجازه تحصیل در مکاتب ابتدایی را ندارند».

هم‌چنین منابع سازمان‌های کمک‌رسان غیردولتی در حوزه آموزش به شرط ناشناس ماندن نام‌شان گفته‌اند که چنین توصیه‌ها و دستوراتی به صنف‌های سوادآموزی نیز رسیده‌است. در برخی از ولایت‌ها گفته شده که مقام‌های محلی وزارت امر به معروف و نهی از منکر، اقدام به تفکیک دختران براساس سن کرده‌اند و از مدیران مدرسه‌های دخترانه خواسته‌اند دانش آموزان بالاتر از صنف سوم را به خانه بفرستند.

یک‌تن از  دانش‌آموزان صنف ششم در شرق افغانستان گفت: «به ما گفته شد دخترانی که قد بلند و بالای ۱۰ ساله هستند اجازه ورود به مکتب را ندارند»؛ اما سخن‌گوی وزارت امر به معروف طالبان در کابل  این موضوع را تایید نکرد. محمدصادق عاکف، سخنگوی این وزارت  گفت: «از طرف ما، اداره امر به معروف چنین امری نشده‌است و اگر کاری انجام شده، مربوط به وزارت معارف می‌شود».

پیش از این، طالبان دختران بالاتر از صنف ششم را از رفتن به مدرسه منع کرده بوده‌اند؛ اما این دختران دانش‌آموز می‌توانستند در شماری از شهر‌های افغانستان، مانند غزنی، در مراکز آموزشی خصوصی به تحصیل ادامه دهند.

این در حالی است که مقام‌های طالبان بارها در نشست‌های بین‌المللی در مورد تحصیل و کار زنان زبان ملایمی به کار برده و بر «موقتی» بودن آن تاکید کرده‌اند. در آگوست سال گذشته ذبیح الله مجاهد سخن‌گوی حکومت طالبان گفت: «ما در برخی از زمینه‌ها برای رفتن دختران به دانشگاه‌ها و مکتب‌ها مشکل داریم، کار روی آن ادامه دارد و به زودی حل خواهد شد.» نه تنها مشکلات حل نشده، انتقاد بسیاری از طالبان این است که دایره کار و تحصیل برای زنان روز به روز تنگ‌تر می‌شود و این موضوع نگرانی‌ها از آینده تاریک بدون آموزش در افغانستان را بیشتر کرده‌است.

فرخنده لنگر

خبرگزاری‌پگاه-PagahNews#