نگرانی‌ها از اوضاع بشری در افغانستان

14 اسد 1402

IMG-20230805-WA0011.jpg

شماری از شرکت کنندگان در نشست شورای امنیت که روز پنج شنبه تحت نام ( نا امنی غذایی جهانی ) برگزار شد ، اوضاع بشری در افغانستان را نگران کننده خوانده‌اند.

رینا گیلانی ، هماهنگ کننده سازمان ملل برای جلوگیری و پیکار با قحطی ، میزان بلند خشونت در هفت‌کشور به مشکل افغانستان را دعوت اصلی به وجود آمدن گرسنگی و قحطی خواند, وی افزوده که شهروندان افغانستان سال گذشته در شرایط سخت خشونت قرار داشته‌اند .

دیوید میلیبند ، رئیس کمیته بین المللی نجات در این نشست گفت:«هر گونه ارزیابی ، فهرست مشابه داشته که درگیری باعث گرسنگی شده‌است، این کشورها به شمول افغانستان ، سومالیا ، یمن، سودان، نایجریا ، بورکینافاسو ، هائیتی و مالی می‌باشد».

نمایندگان همیشگی بریتانیا و پاکستان،  در این نشست اوضاع بشری از ۱۵میلیون شهروندان افغانستان را نگران کننده خوانده‌است .

محمد عامر خان ، نماینده پاکستان در سازمان ملل ، بر بنیاد اطلاعات برنانه غذایی جهانی ، ۱۵،۳ میلیون افغان به تا امنی شدید غذایی روبرو خواهد شد .

پاکستان در ادامه کمک هایش برای ۲۹ میلیون تن جمعیت افغانستان که به کمک بشر دوستانه نیاز دارند،  تاکید ورزید.

باربارا وودوارد ، نماینده همیشگی بریتانیا در سازمان ملل ، گفته‌است:«مادران در افغانستان به دلیل گرسنگی و فقر دست به فروش فرزندان شان زده‌اند ، کودکان از اثر گرسنگی جان‌های‌شان را از دست داده‌اند ، که ما شاهد آن هستیم» .

از سوی دیگر باربارا می‌افزاید: آجندای دبیرکل باید هم‌کاری دوجانبه و اولویت قرار دادن زنان را داشته باشد چون زنان در معرض شدید نا امنی غذایی قرار دارند .

از سوی هم آنتونی بیلکین ، وزیر خارجه آمریکا در این نشست گفته‌است که ۱۱۷میلیون تن در سال ۲۰۲۲ در ۱۹کشور جهان از محرومیت غذایی برخوردار بوده‌اند .

در این حال وزارت اقتصاد ، علت نا امنی غذایی در افغانستان را تغییرات اقلیمی عنوان کرده‌است .

عبدالطیف نظری ، معین مسلکی وزارت اقتصاد می‌افزاید:«در سال پار هیچ درگیری نظامی نداشته‌ایم ، نا امنی‌های غذایی بر اثر تغییرات اقلیمی ، خشک سالی و سیلاب‌ها بوده‌است ).

و این در حالی‌ست, که یونیسف در سال روان خورشیدی گزارش داده که افغانستان به ۲۹،۲میلیون تن کمک‌های بشر دوستانه نیاز دارند .

پرستو قاسمی

خبرگزاری‌پگاه-PagahNews#