دستور طالبان به منع دختران بالاتراز ۱۰ سال به مکتب

13 اسد 1402

IMG-20230804-WA0034.jpg

طالبان دستور داده‌اند که به دختران بالاتر از ۱۰ ساله اجازه داده نشود به مکتب بروند.

این تصمیم که رسما تأیید نشده‌است، در حالی صادر می‌شود که افغانستان در آستانه دوسالگی بازگشت طالبان به قدرت است، و امروز، ۹۸۲ روز گذشت از زمانی که طالبان دختران دانش‌آموز بالاتر از صنف ششم را از رفتن به مکتب منع کرده‌اند.

 بر اساس گفته‌های تعدادی از شهروندان در غزنی، اداره نظارت و بازرسی وزارت معارف طالبان از مسئولان مکاتب و کور‌س‌های کوتاه‌مدت خواسته که «از آمدن دخترانی که بیش از ۱۰ سال عمر دارند، به مکتب، جلوگیری کنند.»

 گزارش شده که مسئولان وزارت امر به معروف ونهی از منکر طالبان در برخی ولایات، در مورد سن دخترانی که مکتب می‌روند، بررسی شروع کرده‌اند؛ اما یک مقام وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان در کابل گفت که این موضع رسمی این وزارت‌خانه نیست.

 محمد صادق عاکف،‌ سخن‌گوی وزارت امر به معروف ونهی از منکر طالبان گفت که:« از سوی این وزارت‌خانه چنین چیزی صادر نشده و هر دستوری اگر در این زمینه هست، به وزارت معارف مربوط است».

این در حالی‌ست که,از هنگامی‌ که طالبان قدرت را به دست گرفته‌اند، دانش‌آموزان دختر بالاتر از صنف ششم تا ام‌روز از رفتن به مکتب محروم‌ اند. این گروه در فرمان‌هایی متعدد محدودیت‌های بیش‌تری هم برزنان وضع کرده‌اند، از جمله سال گذشته، درهای تمام دانش‌گاه‌ها را به روی زنان و دختران بسته‌اند و آنها را از رفتن به حمام زنانه و پارک‌ها و کار زنان در سازمان‌های غیردولتی را نیز منع کرده‌اند، و در تازه‌ترین مورد آرایشگاه‌های زنانه را نیز بسته‌اند. 

ندا اخگر

خبرگزاری‌پگاه-PagahNews#