پایان نشست دوحه؛ وزارت خارجه آمریکا: به رسمیت شناسی دستور کار نیست

11 اسد 1402

Pagah News Logo پگاه نیوز

 

 

نشست دو جانبه دوحه، میان مقامات امریکایی و هیئت حکومت سرپرست دیروز در دوحه پایتخت قطر به پایان رسید.

 

این نشست به تاریخ 30 و 31جولای با اشتراک هیئتی از حکومت سرپرست به رهبری امیر خان متقی وزیر خارجه حکومت سر پرست، توماس‌ وست نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور افغانستان، رینا امیری نماینده آمریکا در امور زنان و همچنان کارن دکر مسؤول هیئت آمریکا برای افغانستان به مدت دو روز برگزار شد.

 

در بیانه‌ای که از سوی وزارت خارجه حکومت سرپرست به نشر رسید هیئت حکومت سرپرست در این نشست گفته‌است:« برای اعتماد سازی باید نام رهبران حکومت طالبان از فهرست سیاه و تحریم حذف شده و ذخایر ارزی افغانستان آزاد شود».

جزییات بیشتر این گفت‌وگوها در دست نیست؛اما توماس ویست نماینده وزارت خارجه‌آمریکا در توییتی نوشته‌است که این دیدار به منظور گفت‌وگوها درباره شرایط اقتصادی، حقوق بشر، نیازهای انسانی، تعهدات امنیتی حکومت سرپرست افغانستان و نیز برای مقابله با مواد مخدر است.

وزارت خارجه‌آمریکا نیز بیانه‌ی را به‌نشر رساند که در آن از حکومت سرپرست خواسته شده تا هرچی زودتر شهروندان آمریکایی را که در زندان آنان بسر می‌برد, آزاد کنند؛ زیرا ادامه حبس آنان مانع جدی برای تعامل مثبت با حکومت سرپرست در افغانستان است.

این دیدار دو روزه با موج گسترده واکنش‌ها از جمله فعالان حقوق زن  مواجع شده‌است .

در خارج از کشور نیز مایکل مک کال رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نماینده گان آمریکا، گفته‌است که ایالات متحده باید جهان را برای ایجاد اصلاحات در افغانستان رهبری کند نه این‌که تلاش برای عادی سازی روابط با حاکمان افغانستان کند.

این در حالی است که وزارت خارجه امریکا تاکید نموده این دیدارها به معنی رسمیت شناسی نیست و هرجایی که منفعت امریکا در میان باشد با حاکمان فعلی افغانستان گفت‌وگو می‌کنند.

یلدا آز 
#PagahNews-خبرگزاری‌پگاه